Budget 2009.

Budgetlægning 2009 kan sammenlignes med en middag derhjemme, hvor der serveres små pillekartofler. Man skal have fat i utrolig mange. Man brænder oftest fingrene. Udbyttet bliver ganske lille.

Budgetarbejdet med vurdering af ganske små poster på budgettet er ikke værdigt arbejde for politikere, som ikke har tilbundsgående kendskab helt ned i de små poster. Der er og bliver forvaltningscheferne, som har det tætte kendskab til punkterne i kommunens budgetter.

Jeg har respekt for, at regeringen og folketinget vil styre statens finanser meget stramt, da kommunerne forvalter 75 – 80% af de offentlige udgifter. Men jeg har ikke respekt for, at regeringen og DF den ene gang efter den anden går ud og siger til den danske befolkning, at der er plads til serviceløft og forbedringer.

Hvert år får DF en holdkæftbolsje i form af ½ - 1 mia til de ældste i samfundet – flot – men det er ikke til at løfte det kommunale serviceniveau – men en check til den enkelte ældre, som er med i den udvalgte gruppe.

Min respekt ville være en del større, hvis regeringen ville melde ud, at der er tilført flere midler gennem bloktilskuddet/udligningen til kommunerne, men de flere midler er brugt (flere gange) på områder, hvor udgifterne er løbet løbsk. Stigninger på sygedagpengeområdet, handicap og  socialområdet landet over kræver tillægsbevillinger i uhørt høj grad. Regeringen burde åbent erkende, at kommunerne af nævnte årsager har store problemer med budgetlægningen, og acceptere og udmelde forståelse for en servicenedgang – eller give slip på skattestoppet. Alt andet er uærligt propaganda og lefleri for vælgere

Jeg vil gerne gennem en skatteforhøjelse have indtægterne øget, men ikke bidrage til Lars Løkkes statskasse med 75% af første års forhøjelse og 50% det efterfølgende år. En sådan behandling vil jeg ikke være bekendt at give borgerne i Skive Kommune.

Derfor er jeg med i den del af byrådet, som ikke vil forhøje skatten. Det medfører drøje besparelser -  samlet 20 mio (ca 1% af driftsudgifterne). Men der er også plads til udvidelser på ca 6 mio.

Disse forslag medfører et anseligt kassetræk i 2009. Dette forbrug af kassebeholdningen vil sammen med skatteforhøjelsen blive det store stridsspørgsmålet i budgetdebatten.

Forhøjelse af forældrebetalingeni SFO. Mindre tid til rengøring hos ældre. Besparelse på sygedagpengeområder. 3 områder som gør ondt - men ingen besparelser på skoleområdet.

Udvidelser: Flere penge til rummelighed i folkeskolen og i børnehaverne, penge til IT i folkeskolen og midler til at påbegynde en realisering af  å-planen. Her er der flotte muligheder for udvikling i Skives bybillede.

Anlægsområdet får 50 mio, som kan sætte mange projekter i gang i Skive Kommune. Sidste år var der budgetteret med 31 mio. - incl. 10 mio. til opstart på nyt rådhus.

Det er min opfattelse, at partierne er meget enige om budgetlægningen for 2009, hvilket kan ses i besparelsesforslagene, udvidelsesforslagene og anlægsopgaverne. Uenigheden er især på finansieringsområdet. A/SF vil øge skatteindtægterne. De øvrige partier foretrækker at bruge af kassebeholdning.

Mvh

Åge Dahl